Aki megtanul helyesen, célravezetően, tisztán kommunikálni, az időt és energiát takarít meg magának. Bűntudat nélkül, tiszta lélekkel éli a napjait.
A kommunikáció során két ember között létrejön valamilyen kapcsolat. Az indító fél kifejezi az igényét, a befogadó fél értelmezi azt. Ha sikerül a pontos igénymegfogalmazás, jól megválasztott a stílus, a hangnem, a támogató testbeszéd, a szavak használata, akkor sem biztos, hogy a befogadó fél pontosan azt fogja megérteni belőle, ami az indító fél szándékával megegyezik, hiszen a beszélgetéskor a hallgató fél eddigi élettapasztalata, az adott helyzetről, önmagáról, a másikról szóló gondolatai is megjelennek a feldolgozásban. Ne feledkezzünk meg az időpont, a helyszín, a kommunikácós csatorna helyes megválasztásáról sem.
Amiben segíteni tudok neked:
Segítek elsajátítani egy olyan békés, segítő, célravezető kommunikációs technikát, amelyet kiválóan alkalmazhatsz igénykifejezéskor, konfliktuskezeléskor a magánéletben vagy az üzleti életben egyaránt. A cél, hogy pontosan tudd megfogalmazni, hogy mit szeretnél kihozni a helyzetből, használni tudd a szeretetteljes kérés technikáját, hamarabb átlásd, miről beszél a másik fél, és a megfelelő reakciót tudd adni az adott helyzetben. A közös munkánk várható eredménye a nyugodt, megfontolt, határozott, egyértelmű kommunikáció (verbálisan és a testbeszéddel közvetítve egyaránt.)
Amit még fontos szem előtt tartani: ahogy érzem magam, amilyen hangulatban vagyok, amit gondolok magamról vagy a másik félről, az mind megjelenik a kommunikációban.
Többfajta beszélgetést is megkülönböztethetünk. Ilyen például, amikor a beszélő fél véleményt, tanácsot vár. Más esetben van, hogy kérni szeretné, hogy a másik fél megtegyen valamit, de van olyan beszélgetés is, amikor csak kipörgetni szeretné valaki azt, hogy milyen érzései vannak benne egy adott történet kapcsán, és megértésre vágyik.
A beszélgetésünk célját már a beszélgetés elején is tisztázhatjuk: kérni szeretnék tőled valamit, megértésre vágyom, a véleményedre vagyok kíváncsi…
A beszélő és a hallgató fél
Ha te vagy a beszélgetést kezdeményező, és kérni akarsz a másiktól valamit azért, hogy jobban érezd magad, akkor
- azonosítsd, hogy mit szeretnél kihozni a beszélgetésből, mi az igényed, mi a célja annak, hogy beszélni kezdtél
- beszélj én-közlésben vádaskodás helyett
- ne a másik személyt támadd, hanem adott esetben a viselkedésről beszélj, annak hatására rád
- ha kérsz a másik féltől valamit, tedd szeretet és tiszteletteljesen, és meg is indokolhatod, hogy a kérés teljesítése miért fontos számodra
- ha munkahelyi környezetben kérsz, akkor a határidő kikötéséről se feledkezz meg
- törekedj arra, hogy partner-partner viszonyt alakíts ki a beszélgetés során és ne alá-fölérendeltséget
- ha elmondtad, hogy mit érzel, mit szeretnél, miért lenne az fontos számodra, a cél elérése érdekében te mit teszel, és mit vársz a másiktól, akkor a beszélgetés végén összegezheted is a fontos pontokat.
Ha te vagy a hallgató fél:
- igyekezz kiszűrni, hogy a beszélő félnek mi a szándéka, mi az igénye
- hallgasd végig a másikat
- adj visszajelzést, hogy érted, amit mond, vetted a lapot
- ha nem világos a beszélő igénye, akkor kérdezz vissza, hogy mire gondol
- a beszélgetés végén összegezd, hogy miről volt szó, mit kér tőled, és tegyél vállalást
Amikor konkrét kérés nem hangzik el, és a beszélő szándéka az, hogy kipörgesse magából az érzéseit, tehát nem kér tanácsot, nem vár véleményt, hanem megértést és együttérzést szeretne, akkor a beszélő fél igényét felismerve adj pozitív válaszreakciót az érzéseire. Biztosítsd afelől, hogy érted, megérted, hogy rossz érzései vannak, és támogatóan ott állsz mellette.
Noha van különbség a párkapcsolati és a munkahelyi kommunikáció között, azért az alapok megegyeznek, például a testbeszéd hatása, a tisztelet, a partner-partner viszony fenntartása, az én-közlés, a partner meghallgatása, a reagálás a hallottakra.
Mik gátolják a tiszta kommunikációt?
- önbizalomhiány
- alá-fölérendeltség helyzetének fenntartása
- a konfliktuskezelés ismeretének hiánya
- a tisztelet hiánya
- csapatgondolkodás, segítőkészség hiánya
- nem megfelelő időpont vagy kommunikációs csatorna kiválasztása
- a kommunikációs technika ismeretének hiánya
- az értő figyelem hiánya
Amit ne tegyél a beszélgetések során:
- ne vádaskodj
- ne használd a mindig és soha kifejezések (nagyon ritkán valósak)
- ne vágj a másik szavába
- ne telefonozz, laptopozz, olvass, míg valaki veled beszél
- ne hagyd figyelmen kívül, reakciómentesen a hallottakat
- ne térj el a tárgytól, míg ezt a témát nem zártátok
Amit tegyél a beszélgetések során:
- adj visszajelzést
- legyél értő figyelemmel
- ismerd el a hibádat, ha arról van szó
- tegyél vállalást
- maradj a témánál
- fókuszálj a problémára, és a problémától a megoldásig vezető útra
- figyelj a másik érzelmi világára
A munkahelyi kommunikációban a kérések, vállalások leírása elengedhetetlen, mert mint ismerjük már, a szó elszáll… Egyszerűsíthető a folyamat előre megírt sablonokkal, melyeket kitöltünk az adott feladatnak megfelelően, határidő, feladat, felelős, kinek, mit kell megtennie.
Ne felejtsük el, hogy a kommunikációban megjelenünk mi is, egy kép magunkról, és mások felé is megmutatkozunk, így megéri energiát fektetni abba, hogy megtanuljunk célravezetően, tiszteletteljesen kommunikálni.