Barion Pixel

Üdvözöllek a céltervezés modulban!

A célok elérésének lehetősége minden ember számára nyitott. Amire fókuszálunk, amibe energiát teszünk, annak a megvalósulására igen jó az esély. Ha áldozatként, passzív várakozóként vagyunk jelen az életünkben, akkor sajnos mások döntései lesznek a irányadóak, és ez nem biztos, hogy egybevág azzal, amit szeretnénk. Amit itt fogsz tanulni, az minden élethelyzetedben támogatni fog téged, hogy nálad legyen a kontroll.

*****

Ha nem töltötted még le a munkafüzetet, akkor innen letöltheted a célkitűzésről szóló fejezetet:

MUNKAFÜZET LETÖLTÉSE ITT

*****

Itt pedig letöltheted az alábbi terv táblázatot magadnak, de ha csak bemásolni akarod a füzetedbe, akkor beillesztem ide neked a mintát:

LETÖLTÉS

Példa a célterv táblázathoz:

gyenge angol nyelvtudás – társalgási szint – naponta foglalkozni fél órát az angollal – Fb csoport, magántanár, utazás Londonba – időhiány, fáradtság – napi tervezés/órarend (pl.: lefekvés előtt angol film nézése vagy munkából hazafelé Skypon beszélgetés angol anyanyelvű emberrel)

Vedd elő a füzetedet és írd bele a céljaiddal kapcsolatos válaszaidat!

Mi az életed következő fejezete?

Mi az, ami most nem tetszik az életedben?
Mire van ráhatásod ezekből a tényezőkből?

Ami most nem jó
(egészség, pénz, munka, párkapcsolat, kikapcsolódás, szokások)

Mely területeken és milyen változás lenne jó?
Milyen szempontból fontos az a változás?
Milyen előnnyel jár, ha változik és milyen hátránnyal, ha nem?

Ami jó lenne

Mi az, ami miatt nem tudod/mered megtenni a szükséges lépéseket?
Mi tart vissza attól, hogy lecseréld a szokásaidat?

Amit nem akarsz megtenni

Melyik tulajdonságod vagy gondolatod fog gátolni abban, hogy konkrét lépéseket tegyél a célod elérése érdekében? Hogyan tudnád elkerülni ezeket a gátló tényezőket? Ha nem tudod kikerülni, akkor mivel fogsz tudni javítani a helyzeten? Ki tud a segítségedre lenni az egyes helyzetekben?

Gátló tényezők

Kiindulóhelyzet
Kívánt állapot
Határidő
Gátló tényezők
Segítségek

Célterv

Régebbi eredményeid elérésekor mi motivált?
Elkerülni szeretsz valamit vagy inkább benne lenni egy folyamatba?
Az öröm megszerzése vagy a fájdalom elkerülése tud jobban megmozgatni?
Mennyire képes motiválni téged egy kép, vagy mások jó példája?

Mi motivál téged?

AMIT FONTOS TUDNI!

Gyakran azért nem sikerül a célunk elérése, vagy az álmunk megvalósítása, mert az öröm és a félelem piramisunk csúcsán található dolgok ütik egymást. Például, ha a lelki egyensúlyom szempontjából nagyon fontos, hogy biztonságban érezzem magam, kiszámítható legyen az életem, ne érjen meglepetés, ne legyen új, ismeretlen helyzet, amiben helyt kell állnom, akkor valószínű, hogy nehezen fog összejönni a spontán hátizsákos túra Amerikába. Nem lehetetlen, de jó néhány ponton át kell lépni a félelmeimen.

Ha szeretném egyedül körbeutazni egy nyitott tetejű autóval a Balatont, de félek vezetni, akkor csak abban az esetben fog megvalósulni, ha előtte gyűjtök annyi vezetési rutint, vagy dolgozom a félelmemen, a bátorságomon, a hitemen.

Ha vágyom egy stabil párkapcsolatra, családra, de félek a tartós elköteleződéstől, akkor nehezen fogom meghozni a döntést, hogy házasságra lépjek valakivel.

Ilyen esetekben át kell néznem, hogy az öröm piramisomon (amihez a legjobban kötöm a boldogságom) és a félelem piramisomon (amit a legjobban szeretnék elkerülni) milyen tételek vannak. Enyémek-e azok a tételek vagy a szüleimtől láttam/társadalom várja el/nem önazonos velem. Időnként módosítani is érdemes a viszonyítási pontokon, és akkor kerülhet más tétel a piramisok csúcsára – akár ideiglenesen. Olyan kérdések tudnak ebben nekünk segíteni például, hogy miért fontos az nekem? Mit vagyok hajlandó elengedni érte? Mit vagyok hajlandó elkerülni érte? Kinek a hangján szólal ez a tétel meg bennem? Milyen múltbéli tapasztalatomhoz köthető a félelmem? Miből gondolom, hogy tényleg ez a legfőbb vágyam és a legnagyobb félelmem?

Így haladj a célod felé!

  • Reggel emlékeztesd magad arra, hogy ma milyen eredményeket szeretnél elérni

  • Este szedd össze, hogy miket tettél és miket nem aznap a célodért. Azonosítsd be, hogy mi gátolt.

  • Reggel töltsd ki a Napi tervezőt!

  • Minden nap használhatsz megerősítéseket a telefonodra írva vagy kiragasztgatva a faladra.

  • Képzeld el, hogy milyen jó lesz, ha eléred a célod, mégha kicsit másképp is lesz, mint ahogy tervezted.

  • Minden nap kerülj a lelki béke állapotába, hogy könnyebben erőt meríts a feladataidhoz!

  • Olvass olyan emberekről, akik már véghezvitték azt, amin te dolgozol. Tanulj tőlük.



Még egy kis segítség:

Motivációs eszközök
Gyakorlatok

*vizualizáció
*vizuális tábla
*csoportba tartozás
*külső személy kontroll
*post-it kitűzések a lakás pontjaira
*megerősítések
*meditáció

*reggel-este olvasd fel, hogy mi a célod
*tegyél ki képeket egy táblára, amelyek segítenek a vágy tárgyára fókuszálni
*jutalmazd magad, ha részeredményeid lesznek
*vizualizáld magadban a kívánt állapotot, pozitív érzelmekkel telve
*légy hálás azért, ahol tartasz és erősítsd a hited a pozitív jövőképedben
*írd meg előre, hogy mi lesz a következő fejezet az életed könyvében

Modul összegző feladat (írd be az Életed Füzetébe!)


A feladat, hogy a válaszok alapján összegezd pár mondatban azt, amit feltérképeztél magadról.

Ez a három terület az, amin mindeképpen változtatni szeretnék:
Azért szeretnék változtatni rajta, mert akkor ….(ez fog történni) és (így fogom érezni magam abban a helyzetben).
Az eddigi célkitűzéseim azért nem valósultak meg, mert …
Legszívesebben arra emlékszem vissza, amikor elértem azt a kitűzött célomat, hogy …. Ezek az erősségeim segítettek a megvalósításban …
Engem az motivál a legjobban, ha ….
Az alábbi technikák nálam egyáltalán nem működnek motivációs eszközként:
Így fogom jutalmazni magam azokon a napokon, amelyeken sikerül az új szokás szerint, a terveimnek megfelelően cselekednem:

Útravaló

1) A kis lépés is haladás, ha jó irányba történik.
2) A döntéseink fontos szerepet játszanak abban, hogy milyen életet élünk. Ha félünk döntéseket hozni, mert az felelősséggel jár, mert az ismeretlenbe visz, akkor először ezen a területen fejlesszük magunkat. Meg kell edzeni a döntés-izmokat.
3) Minden döntés tapasztalat, tehát többek leszünk általa.
4) A céltudatos élet minimális sodródással jár. Míg a sodródásban a kontrollvesztettség fájdalmas lehet, a rugalmasságban ott van a mi szándékunk is. Figyelünk, mérlegelünk, döntünk. Jelen vagyunk.
5) Az elvetendő szokásokat úgy a legkönnyebb elengedni, ha konkrétan megtaláljuk azt, amire lecserélhetjük azokat.
6) Ha meg akarjuk valósítani a tervünket, akkor muszáj cselekedni. Minden nap egy kicsit legalább, hogy növekedjen az önbizalmunk és a sikerélmény repítsen bennünket.

Most pedig készíts tervet!

AZ ELMÉLET NEM OLD MEG MINDENT TETTEK NÉLKÜL.

Alkalmazd a fenti tippeket, ötleteket, gyakorlatokat, hogy önmagadat megértve, nagyobb önbizalommal, tudatosabb életet élhess!

Írd be a naptáradba, hogy melyik nap milyen lépést fogsz megtenni, mire fogod emlékeztetni magad, és mi az a jövőkép vagy figyelmeztetés számodra, amit szem előtt szeretnél tartani a mindennapokban.

Ha nem úgy jönnek össze a napok, akkor se add fel! Menni fog Neked is a szemléletváltás, mert sokkal több van benned, mint ahogy azt te gondolod magadról.


Sok sikert kívánok!