Barion Pixel

Üdvözöllek az Önismeret modulban!

Jó döntés az életed minden területére történő rálátás, az ok-okozati összefüggések felismerése, hiszen a változás kulcsa, hogy akarunk változtatni, tudjuk, hogy min kell változtatni, és az eszközt is megismerjük hozzá.

Sok sikert kívánok az új, kiegyensúlyozottabb, könnyedebb, boldogabb életed kezdéséhez!

HOGY KEZDJÜK?

Ha a teljes Helló, Élet! Programot választottad, akkor azt javaslom, hogy hetente egy modult dolgozz fel, hogy legyen időd átgondolni, megfigyelni a működésedet.

Egy hétig Önmagad megfigyelése, a megadott kérdésekre történő válaszadás lesz a középpontban. Bízom benne, hogy jó egészségi állapotban és lelkesen ülsz most a munkafüzeted és a füzeted előtt. Ha nem töltötted le és nyomtattad ki az előző e-mailből, akkor most beillesztem Neked azokat a lapokat, amelyeket használni tudsz ezen a héten. Olvasd el, mert segítségedre lesznek a kérdések megválaszolásában.

HOGY ÉRDEMES FELDOLGOZNOD EZT A MODULT?

1, Vedd elő az Életed Füzetét (egy üres füzet, amelybe beleírod majd a válaszaidat és a terveidet) és egy tollat.

2, Hallgasd meg a hanganyagot.

3, Töltsd le a munkafüzetet és olvasd el az ehhez a témakörhöz tartozó oldalakat.

4, Jegyzeteld le az Életed Füzetébe az alább található kérdésekre adott válaszaidat, de az összegző mondatokat mindenképp.

Ha bármiben elakadtál, írj nekem e-mailt:info@boldognaklenni.hu.

*****

MUNKAFÜZET ELSŐ RÉSZ LETÖLTÉSE ITT

*****

Hallgasd meg!

Az első hanganyag az önbizalomról, önbecsülésről szól:

A második pedig a gátló tényezőkről, a hiedelmeink romboló hatásáról, a sikeres emberek hozzáállásáról.

Az önbizalomról tudjuk, hogy azon múlik, milyen megoldóképességűnek látjuk magunkat, tudatában vagyunk annak, hogy milyen képességeink, erősségeink vannak, és fogjuk is ezt majd tudni használni, ha szükséges. Az önbecsülésünk szintje arra ad választ, hogy milyen értékesnek látjuk és érezzük magunkat a belső tulajdonságainkat ismerve.

A legelső feladatod

A LEGELSŐ feladatod az, hogy itt és most határozd meg, milyen karakter szeretnél lenni és hogyan szeretnéd élni a napi 24 órádat. 
Arra bíztatlak, álmodozz egy kicsit, és azt az embert lásd magad előtt, amilyen lenni szeretnél. Kívül-belül. Fontos, hogy meg tudd fogalmazni, hogy honnan hova szeretnél eljutni. Mi a kiinduló A pont és mi a B pont, ahol lenni szeretnél. (Hogy nézel ki? Milyen a hangulatod? Mivel keresel pénzt? Milyen a párkapcsolatod? Milyen az egészséged? Hogyan élsz egy nap?)

Gyakorlat: Visszatérő nehéz helyzetek elemzése

Az teljesen rendben van, hogy vannak gyenge pontjaid, vagy fejlesztendő területeid – mindenkinek vannak. Ezek miatt gyakran kerülünk azonos módon megoldandó kihívás elé. A feladatunk, hogy ezekkel tisztában legyünk és az adott helyzetekben felismerjük, hogy miként látjuk az adott szituációban magunkat, és vajon, melyik szokásunk vagy hiedelmünk adja ezt a reakciónkat.
Például, ha valaki gyerekkorában (vagy előző kapcsolatában) azt tanulta meg, hogy nem lehetnek igényei, pontosabban felesleges elmondania, ha akar valamit, mert úgysem foglalkozik vele senki, akkor vélhetően nehezen fogja azonosítani és kommunikálni az igényeit a későbbiekben. Ám ha felnőttként gyakran abba a helyzetbe kerülünk, hogy mások igénye érvényesül és ez nekünk fáj és hiányérzést kelt, akkor itt az ideje, hogy megtanuljuk az igény-eltitkolási szokásunkat átírni arra, hogy bizony, kimondjuk, hogy mi hogyan szeretnénk. Ahhoz, hogy ne vádaskodj és ne áraszd el a társadat mindeközben, olvasd el a kommunikáció modulban található példákat.
Figyeld meg, hogy milyen kellemetlen érzéseket okozó helyzetekbe futsz bele újra és újra és próbáld megtalálni az okát.
Kiállni magadért? Megfogalmazni az igényedet? Megmutatni, hogy mit tudsz? Minden olyan mondatod hasznos lehet itt, ami úgy kezdődik: Gyakran történik meg velem, hogy (elnyomnak/döntenek felettem/nem vesznek komolyan/lefagyok stb). Mi megy nehezen? Hova eredetheztető? Hogy tudod átírni ezt a szokást? Mit kell erősítened hozzá magadban?

Újabb feladat

Most pedig vedd elő az Életed füzetét, vagy írd le egy lapra, vagy a telefonodba a válaszodat. (Ezt majd jó, ha minden nap elolvasod, és emlékezteted magad az irányra.)


Az elérni kívánt karakterem tulajdonságai, szokásai:
Azt szeretném, ha így telne a napom ébredéstől elalvásig:

Segítségül egy példa erre: 

“Olyan ember szeretnék lenni, aki elégedett önmagával, büszke az elért eredményeire, kevesebbet aggódik a múlt és a jövő miatt, békésen, de határozottan képes kommunikálni, meri vállalni az érzéseit/gondolatait, tudatosan tervezi az életét, de képes sodródni is néha aggodalom nélül, akinek megbízható baráti kapcsolatai vannak, és elégedetten hajtja álomra a fejét este. XY kg, fitt, mosolygós. Az ideális napomon felkeléskor hálát adok azért, amim van, hogy jobb hangulatba kerüljek. A reggeli kávét a társammal a konyhaasztalnál ülve isszuk meg, átbeszélve, hogy kinek mi a mai feladata. Utána elviszem a gyerekeket autóval a suliba, útközben zenét hallgatunk, a munkahelyemre érve megírom a napi teendők listáját és lelkesen vetem bele magam a folyamatokba. A nehézségeket tanulási lehetőségnek felfogva végzek el pontról pontra mindent, ami a listámon van. Egészséges ebédet fogyasztok, napközben is egészséges falatokkal, rendszeres vízivással tartom rendben a szervezetemet. Munka után hazaviszem a gyerekeket, örömmel üdvözlöm a hazatérő társamat. Együtt elkészítjük a vacsorát, étkezés közben megbeszéljük, kivel mi történt aznap. Közösen lefektetjük a gyerekeket és marad időnk a nap végén egy filmre, egy beszélgetésre, együttlétre. Elalvás előtt meditációval halkítom el a gondolataimat, hálát adok az aznap történtekért, és eltervezem az ideális holnapi napomat. “

(Természetesen ez egy minta, beleteheted a sportolást, a közös házimunka végzést, a családi/baráti látogatást, én-idős kikapcsolódást. A feladat lényege, hogy tudd merre tartasz, mi miatt végzed el a modul feladatait. )

Mit tegyek, ha nem tudom most még meghatározni? –> végezd el a kérdéssort és utána határozd meg. De mielőtt tovább lépsz a második modulra, jó, ha megvagy a vízióddal, hogy miért is viszed végig ezt a programot.

*****

Feladat

Segítség a viselkedésünk megértéséhez:

Ha TÖRTÉNIK VALAMI VELÜNK (pl.: kritizál valaki) – ÉRZÉSEINK LESZNEK (elkeseredünk, idegesek leszünk) – GONDOLUNK VALAMIT a helyzetről, magunkról (alkalmatlanok, rosszak vagyunk) – ennek hatására ÚJRA ÉRZÉSEINK LESZNEK (szorongani kezdünk, elkeseredünk) – ezen érzéseink alapján CSELEKSZÜNK (elvonulunk, vagy veszekedni kezdünk).

A gondolatainkkal tudunk a leghatékonyabban alakítani azon, hogy másként cselekedjünk, mint eddig. Hiszen egy-egy helyzet pozitív vagy negatív kimenete gyakran azon múlik, hogy miként reagálunk. ÚGY REAGÁLUNK, AHOGY AZ ÉRZÉSEINK VEZETNEK BENNÜNKET.

A NÉZŐPONTOD MEGVÁLTOZTATÁSÁVAL sok esetben meg tudod változtatni a reakciódat is. Ha negatív érzéseket adó gondolat helyett pozitív gondolatot használsz, akkor a pozitív érzéseknek köszönhetően jobb lesz a végeredmény. Ha támadást érzékelsz a gondolatmeneted által, akkor vagy támadni, vagy megsértődni fogsz. Ha nem érzed sem megtámadva, sem sarokba szorítva magad, akkor van esélyed javítani a helyzeten, és békés úton megtalálni a megoldást.

Negatív gondolat pozitívra cserélése: nem vagyok szerethető, mindent elrontok, buta vagyok ehhez, túl öreg vagyok, túl csúnya vagyok, nekem ez nem jár, sosem fogom megtanulni VAGY ő mindig elutasító velem, ő bunkó, nem érdemes együtt lennem ezzel az emberrel, sehova nem vezet ez a kapcsolat, nem érdemel meg engem, az emberek rosszat akarnak nekem —> ehelyett inkább azokat a gondolatokat használni, hogy: fog ez menni nekem jobban is, folyamatosan fejlődök, ettől még szerethető vagyok, mindenki szokott hibázni, ettől még szeretve vagyok, megéri javítani a kapcsolatunkon, most nem viselkedett szépen velem, de tudom, hogy képes változni, szeretném tudni, mi az igénye, ami miatt így viselkedett velem stb.

Ha vannak visszatérő kellemetlen szituációk az életedben, akkor bontsd le a folyamatot és nézd meg, milyen másféle gondolatot tudsz előhívni, hogy békésen tudd zárni a folyamatot. 

Önfeltáró kérdések, melyek válaszait érdemes leírnod az Életed Füzetébe

Erősségeid

Mi az, amiben jó vagy?
Mi az a tevékenység, ami könnyen megy neked?
Mire szoktad kapni a legtöbb dicséretet?
Milyen feladatokat szoktak leginkább rád bízni, mert tudják, hogy jól fogod megoldani?
Milyen erősségeket, pozitív tulajdonságokat követel meg a munkád?

Gátló hiedelmeid

Milyen kritikákat kaptál eddigi életed során?
Mitől szoktál félni? Mi az a negatív megerősítés vagy hiedelem, amelyet a szüleidtől hallottál és gátol téged?
Melyek azok a helyzetek, amelyek elbizonytalanítanak? Miből fakad a bizonytalanságod?

Életcélod, szenvedélyed

Mit tudsz Te hozzátenni a világhoz, amitől jobb hely lesz? Mit adtál már másnak, amitől számára jobb lett a nap?
Mi az a tevékenység, amely közben elkap a FLOW?
Melyik tevékenység tölt fel téged és oszlatja el a félelmeidet?
Hogyan szeretnél élni, milyen a vágyott karaktered?
Ki a kedvenc karaktered az életből vagy egy filmből, könyvből, és mi miatt nézel fel rá? Mely tulajdonságok vannak meg benne, amelyek benned nincsenek?

Hogyan szokj le az aggódásról?

Mi miatt aggódsz a leggyakrabban? (múltból táplálkozik, a jelenedben fenyeget, a jövőben hoz nehéz helyzetbe?)
Az élet mely területein van nálad a kontroll és melyiken nincs (szerinted tudna lenni?)?
Mi a legrosszabb forgatókönyv az adott félelmednél és hogyan tudsz ellene védekezni?
Hogyan tudna menni tovább az életed, ha mégis megtörténik?

Önbizalom-erősítő gyakorlatok

1. Tükörgyakorlat.
2. Merj nemet mondani.
3. Eredményeid, amelyekre büszke vagy.
4. Tapadj a falhoz egy kicsit. Húzd ki magad. Érezd, hogy a tested az ég felé nyúlik. Erős és határozott a tartásod.
5. Belső támasz felépítése, pozitív belső monológ felolvasása.

Motiváció


Mivel tudod motiválni magad?
Régen, mikor elértél valami eredményt, mi motivált?
Belső motiváció szokott hajtani, azaz benne akarsz lenni a folyamatban és a végeredményben, vagy inkább külső és azért akarsz megtenni dolgokat, mert mások elvárják vagy megdicsérnek érte?

Modul összegző feladat (írd be az Életed Füzetébe!)

A fenti kérdésekre adott válaszok alapján összegezd pár mondatban azt, amit feltérképeztél magadról, és amit vállalsz, hogy jobb életed legyen.

A nehéz helyzetekben emlékeztetem magam, hogy a legfőbb gátló hiedelmem az, hogy …………., és én ezen a szűrőn keresztül ijesztőnek látom a szituációkat, de minden helyzetben támaszkodhatom arra, hogy én ………………..(erősségeid listája) vagyok.
Azért becsülöm magam, amiért …………. (ilyen vagyok, ezt teszem)
Az életcélom beteljesülése érdekében, rendszeresen vállalom, hogy ……………… (azt tedd, ami feltölt és ami által tudsz adni a világnak).
Ezt a szokásomat …… arra fogom cserélni, hogy inkábbb ……..teszem helyette.
Attól félek a legjobban, hogy ……..(ez fog történni), ezért megteszek minden tőlem telhetőt, azaz azt, hogy………..(ezt teszem vagy nem teszem) annak érdekében, hogy ne történjen meg az, amitől félek.
A megerősítő belső monológomat (Írd le egy oldalra az Életed Füzetébe!) ebben az időpontban/napszakban …………… fogom magamnak felolvasni.

Még egy kis segítség, hogy kialakíts egy gyümölcsöző jövőt, nyugodtabb jelent adó napi rutint!

Példamondatok
Boldogság gyakorlatok
Pozitív belső monológ

Sokan nehezen modanak nemet, pedig negatív következménnyel jár rájuk nézve, ha megteszik, amit kérnek tőlük.
Itt áll néhány példamondat a szeretetteljes visszautasításhoz:
„Sajnálom, de most nem tehetem meg, amire kérsz. Ha megtenném, akkor olyan számomra fontos dolgokban maradnék el, amelyek miatt rosszul érezném magam. Ha nem oldódik meg az, amire kérsz, akkor majd egy másik napon fogok tudni segíteni neked.”
„Megtisztelő a bizalom és a kérés, azonban be vagyok táblázva és ez az ügy elvinné az energiámat, egyik feladatomra se tudnék teljesen koncentrálni, így Neked sem tudnék 100 %-osan teljesíteni.”

Amilyen gyakorlatokat használhatsz a kiegyensúlyozottságod megteremtéséhez, fenntartásához:
*hálanapló napi vezetése (napi 10 dolog, amiért hálás vagy)
*feltöltődést biztosító hobbi végzése (torna, olvasás, sorozatnézés)
*napi 1 jó cselekedet mások felé (ha adsz, akkor lelkileg fel tudsz töltődni mások öröméből)
*meditáció (légzés, vezetett)
*megerősítések kiragasztása (a lakás több pontjára ragaszd ki, hogy mi a célod, vagy a megerősítéseidet)
*tükörgyakorlat (mondd ki a tükörben magadnak, hogy szereted és becsülöd magad)
*vizualizációs gyakorlat (elképzeled, amit szeretnél, hogy megtörténjen)
*vizuális tábla (keress képeket azokról a vágyakról, amit szeretnél, hogy megtörténjen és tűzd ki őket egy parafatáblára)
*fal melletti kiegyenesedés (az egyenes testtartás segít a lelki egyensúlyban, a határozottságban)
* régi, rossz szokások tudatos átírása (minden nap egy valamit cserélj le valami jobb szokásra)

Példa a belső monológ gyakorlásához:
„Kedves vagyok magamhoz és másokhoz. Szakmailag széles körű tudásom van. Több folyamatban is benne vagyok, amelyek régebben csak tervként fogalmazódtak meg. Aktív, cselekvő ember vagyok, aki tud pihenni is. Szeretem magamat azért, aki vagyok és tudom, hogy folyamatosan fejlődök. Minden nehézségem után több a tudásom, és szélesebb a komfortzónám. Örömmel figyelek a társamra és a gyerekeimre. Számíthatnak rám az emberek és én is tudok kihez fordulni. Képes vagyok túllépni a határaimon, ha szükséges. Elfogadom az élet törvényszerűségeit és alkalmazom is azokat. Szerethető vagyok és megélem a szeretetet minden egyes nap. Büszke vagyok magamra az eredményeimért, mert tudom, hogy energiát tettem a feladataimba. Magamhoz mérem a sikereimet és nem másokhoz hasonlítom magamat. Boldog vagyok azért, mert az életemet képes vagyok egyre jobban irányítani. Felfedeztem a bennem szunnyadó erőt, amit minden nap használok és amitől egyre jobban érzem magam.”

Útravaló

„Ne befolyásoljon, ha azt mondja valaki, hogy neked nem jár a boldogság, vagy hogy a te családodban nem divat az önmegvalósítás. Ne dőlj be annak, hogy csak úgy történhet valami, ahogy eddig volt. A legfontosabb kulcs nálad van: ha ma másképp teszel dolgokat, a jövőd ehhez fog igazodni. Nem a múltadhoz.”

„Ne sértődj meg az életre. Ha valami nem a terved szerint alakul, akkor is van köze ahhoz, amit a múltban tettél, vagy nem tettél meg és simán el tud vezetni abba az állapotba, amelyben lenni szeretnél. De előtte meg kell tanítania neked azt, amire szükséged van.”

Feladatok, melyek minden nap Téged fognak segíteni!

  • Ébredés után fogalmazz meg 5 dolgot, amiért hálás vagy!

  • Reggel már írd be a terveződbe, hogy ma milyen szokást szeretnél elengedni és milyen új szokást szeretnél bevezetni.

  • Reggel töltsd ki a Napi tervezőt!

  • Végezd el reggel a Tükörgyakorlatot!

  • Írd meg a hét elején a pozitív belső monológodat és naponta többször olvasd el!

  • Este írd le, hogy aznap milyen erősségedet használtad, milyen sikereket értél el!

  • Este gondold át, hogy melyik szokást sikerült elengedni és melyiket felvenni?

Kezdd a napodat a füzeteddel!

Ezen a képen egy mintát látsz, hogyan is néz ki egy Helló, Élet! Programot végző ember füzete. Minden nap új oldalon a Reggeli tervezés. Első pontként 5 dolog, amiért hálás, második pontként mi az a mai szokás, amit le akar cserélni, és mire. Harmadik pontként jönnek az aznapra szóló megerősítő mondatok.

Ezt érdemes utána lefotózni, és a képet a nap folyamán többször újra megnézni. Az elménk szereti a rutinszerűen végzett dolgokat, ezért ha egy nap többször elolvasunk valamit, azzal jobban rögzül számára az új irány.

Most pedig készíts tervet!

AZ ELMÉLET NEM OLD MEG MINDENT TETTEK NÉLKÜL.

Alkalmazd a fenti tippeket, ötleteket, gyakorlatokat, hogy önmagadat megértve, nagyobb önbizalommal, boldogabb életet élhess!

Írd be a naptáradba, hogy melyik nap milyen lépést fogsz megtenni, mire fogod emlékeztetni magad, és mi az a jövőkép vagy figyelmeztetés számodra, amit szem előtt szeretnél tartani a mindennapokban.

Ha a teljes Helló, Élet! Programot választottad, akkor a céltervezés modulban található segítségekkel az önfejlesztésed tervét is meg tudod erősíteni.

Ha eleinte nehezen is megy az új szokások kiépítése, vagy az összefüggések megállapítása, akkor se add fel. Sokkal több van benned, mint ahogy gondolod.

Képes leszel változtatni az életeden.

Sok sikert kívánok!